W tym wpisie może niektórych zaskoczę, albowiem w pełni obiektywna i wiarygodna wycena przedsiębiorstwa w zasadzie nie istnieje. Wynika to z samej definicji wyceny jako procesu „dochodzenia do opinii o wartości przedsiębiorstwa”. Dochodzi do niej osoba zaangażowana w proces wyceny, która powinna dokładać wszelkich starań aby kierować się obiektywizmem. W praktyce jednakże zazwyczaj nie jest ona w stanie w 100% zneutralizować swoich subiektywnych odczuć o wycenianym podmiocie. A. Damodaran, światowy autorytet w dziedzinie wyceny, stwierdza, że wszystkie wyceny są (w pewnym stopniu) stronnicze (zobacz: 12 mitów wyceny). Dzieje się tak albowiem dane wejściowe każdego modelu zawierają elementy o charakterze subiektywnych osądów. Z powyższego zatem wynika, że ostateczna wartość uzyskana w procesie wyceny jest w pewnym stopniu zniekształcona przez nastawienie Wyceniającego.
Wiarygodna wycena przedsiębiorstwa – cechy
Zasadniczo, wycena przedsiębiorstwa będzie wiarygodna i wysoce obiektywna przy spełnieniu trzech podstawowych warunków:
- Oparta zostanie na racjonalnych założeniach;
- Proces jej przeprowadzenia będzie zgodny ze „sztuką wyceny”;
- Pozbawiona będzie wszelakich błędów (rachunkowych, metodologicznych etc.).
Cechy wyceniającego sprzyjające obiektywizacji wyceny
Z powyższego można wyprowadzić, jakie cechy, zachowanie i podejście Wyceniającego będzie sprzyjało maksymalizacji obiektywizmu wyceny. (Tym samym będzie następować minimalizacja subiektywizmu i zakłóceń ze strony Wyceniającego). A zatem, wycena przedsiębiorstwa będzie tym bardziej wiarygodna i obiektywna jeśli Wyceniający:
- Zachowa bezstronność i niezależność tj. nie będzie ulegał naciskom ze strony osób postronnych;
- Precyzyjnie określi funkcje, cele, podstawowe założenia wyceny jak również standard wartości oraz spójnie z tak sprecyzowanymi „warunkami” dokona procesu wyceny;
- Postępować będzie zgodnie z przyjętymi standardami wyceny;
- Posiądzie wiedzę i zrozumie specyfikę działania przedsiębiorstwa oraz branży, w której ono działa (w tym zrozumie zależności jakie na przedsiębiorstwo wywierają czynniki makro: gospodarcze, społeczne, polityczne, prawne, środowiskowe);
- Ma dobrze opanowany warsztat metodologiczny wyceny tj. zna i rozumie oraz umie zastosować różne metody wyceny w ramach poszczególnych stosowanych podejść wyceny przedsiębiorstwa;
- Przeprowadzi wycenę uwzględniając najaktualniejsze na moment wyznaczania wartości przedsiębiorstwa dostępne informacje dotyczące zarówno samego przedsiębiorstwa, jak i branży, gospodarki i sytuacji na rynku kapitałowym (w tym uwzględni racjonalnie przyjmowane na ten moment prognozy w zakresie wymienionych powyżej aspektów);
- Dokona jej z różnych perspektyw (przy wykorzystaniu różnych właściwych dla danej sytuacji podejść) uzyskując zbliżone wyniki;
- Działa w zespole, co sprzyja ograniczeniu subiektywizmu na wycenę, minimalizuje ryzyko popełnienia błędów i zwiększa potencjał wiedzy Wyceniających.
W następnym tygodniu odpowiem na pytanie: Czym jest wartość przedsiębiorstwa i czy oznacza to samo co cena transakcyjna?
Autor: Dariusz Stronka
Zobacz naszą ofertę wycen:
wyceny wycena przedsiębiorstwa/ wycena spółki
wycena udziałów wycena zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Zapraszamy do komentowania i dzielenia się własnymi spostrzeżeniami.